جستجو
تاريخ انتشار : 93/6/13 - 11:03
• مدیرکل مسکن و راه سازی آذربایجان غربی در گفتگو با نویدآذربایجان: مسکن مهر 80 درصد نیاز مردم را حل کرده است
در مورد راه ها، آذربایجان غربی جز استانهایی است که راه آهن، تازه در حال آمدن است و آزاد راه واقعی نداریم و بزرگراه نیز تازه در حال اقدام است. در گذشته در زمانهای مختلف اتفاقات متعددی افتاده است در بعضی زمانها اتفاقات خوبی افتاده و در بعضی زمانها نیز اتفاق چندانی نیفتده است و کارها انباشت شده است نمی خواهم گذشته را تفسیر کنم یا زیر سوال ببرم. در حال حاضر...

·         مدیرکل مسکن و راه سازی آذربایجان غربی در گفتگو با نویدآذربایجان:

مسکن مهر 80 درصد نیاز مردم را حل کرده است

 

·         با توجه به ادغام دو وزارت مسکن و راه، شما به عنوان مدیر کل راه و شهرسازی، تبعات مثبت و منفی این ادغام را چگونه ارزیابی می کنید؟

هر اتفاقی که می افتد قطعا یکسری معایب و مزایایی دارد و این ادغام هم مستثنی از این امر نیست. منتها وزارتخانه، بسیار حجیم شده است، قبلا دو وزارت خانه وجود داشت و به تبع آن هم، دو مدیرکل در استانها کارها را اداره می کردند. البته سعی کرده ایم تا آنجایی که توانایی داریم نگداریم که در امورات افتی ایجاد شود . قبلا دستگاها اعتباراتی که در اختیار داشتند بسیار زیاد بود و قادر بودند که کارها  را به جلو ببرند متاسفانه با ادغام این دو وزارت خانه می توان گفت هم از لحاظ اعتباری کم شد و هم بدهی ها انباشته شد و اکثر دستگاهها با بدهی های عظیم به پیمانکاران مواجه شدند.

·         اخیراً دکتر اصغری مهرآبادی قائم مقام وزیر و مسئول مسکن مهر سفری  به استان داشته اند و جلساتی نیز برگزار شد. ما حصل این جلسات برای استان چه ارمغانی  به همراه داشت؟

بلی ، سفر بسیار خوبی بود. در بهمن ماه گذشته نیز مهندس مهرآبادی سفری را به استان داشتند که مصوباتی نیز در آن زمان به همراه داشت که در این سفر آن مصوبات پیگیری شد. علاوه بر بررسی اینها و اینکه درصد پیشرفت آنها مورد ارزیابی قرار گرفت در حدود 2003 واحد که درصد وام های آنها بیست میلیون تومان بود به بیست و پنج میلیون ارتقا یافت و برخی مشکلات که درامور مالیاتی برخی تعاونی ها وجود داشت پیگیری شد. در حدود سه میلیارد و نیم هم به سایت های مسکن مهر ارومیه، مهاباد، تکاب، سردشت و چند شهر دیگر کمک رسانی شد.

·         مسکن مهر در چه شهرهایی از استان دارای حداکثر پیشرفت  در چه شهرهایی دارای حداقل پیشرفت می باشد و دلایل تاخیر چیست؟

میاندواب با 97.55 درصد پیشرفت فیزیکی ، اشنویه با 97.26 و بوکان با 96.38 درصد را دارا هستند و از آخر هم به ترتیب سردشت با 50،سلماس با 50.15 و مهاباد با 67.75 درصد پیشرفت در انتهای جدول ساخت و ساز مسکن مهر دراستان قرار دارند.

در شهرهایی مانند مهاباد معارض وجود داشت که مشکل آن حل شد، در سلماس تعاونی ها نتوانستند و به صورت 3 جانبه تقسیم شد و در سردشت واگذاری زمین به طول انجامید و این مشکلات باعث گردید تا این شهرها از برنامه زمانبندی عقب بمانند.

انشالله تا آخر امسال هم 80 درصد پروژه های مهر به اتمام خواهد رسید و مابقی هم در سال آینده به بهره برداری کامل برسند.

·         مسکن مهر گلمانخانه به معادله ای پیچیده در استان و اورمیه تبدیل شده است؟ از نظر فاضلاب و... نه اینکه این مشکل غیر قابل حل باشد اما چرا حل نمیشود جای سوال است؟

 مشکل فاضلاب این پروژه در حال حل شدن است.  تقریبا 4 الی 5 هکتار زمین در اختیار اداره آب و فاضلاب قرار داده شد و کارهای اجرایی آن نیز پس از صدور مجوز های لازم آغاز شد است. انشالله طبق برنامه زمانبندی تا یک یا دو سال آینده مشکلات فاضلاب گلمانخانه حل شود. عمده مشکلی که اداره آب و فاضلاب در این مورد مطرح می کرد مشکلات اعتباری بود که الحمدالله هم از طریق استانداری و هم از طریق ملی در حال کمک رسانی است.

·         چرا قبل از احداث، به زیر ساختهایی چون مسئله فاضلاب، یا مراکز درمانی و آموزشی و خدماتی و... توجهی نمی شود. ؟ و بعدا اینها به یک مشکل و معضل تبدیل می شود؟

مساکن مهر به 4 صورت اجرایی شده است.

1-      تعاونی  2- خود مالک   3- به صورت سه جانبه  4- به صوت چند خانواری.

در پروژه گلمانخانه، مساکن مهری که به صورت چند خانوار تحویل داد شده بود یعنی به هر 2 یا 3 یا 4 نفره زمین تحویل داده شد و مردم هم از اجاره نشینی در مشکل بودند و وقتی عملیات اجرایی ساختمانهایشان تمام شد اقدام به ساکن شدن کردند که البته مشکلات را در حال حاضر سعی می کنیم که حل کنیم. اما به صورت تعاونی فقط یک مورد اسکان داشته ایم.

·         تمام مشکلات این مساکن مطمئنا به اداره راه و شهرسازی بر نمی گردد و بسیاری از ادارات نیز باید همگام با شما بر سر حل مشکلات حاضر باشند. روند تعاملات شما با سایر ادارات برای حل سریع مشکلات مردم چگونه است؟

 

تنها مانعی که ادارات مطرح می کنند مشکل مالی و اعتباری است. تعاونی ها باید متعهد باشند که در موعد مقرر  واحدها را بسازند و تحویل دهند و سایر ادارات نیز به نوبه خود باید خدمات را ارائه دهند. به عقیده بنده پروژه مسکن مهر که شروع شد باید این کارها به موقع جلو می رفت و برخی ادارات گفتند که ما در مرحله آخر وارد خواهیم شد و برخی در این مراحل یا اعتباراتشان محدود بود یا اینکه نتوانستند با سرعتی که مسکن مهر در حال پیشرفت بود هماهنگ شوند.

·         بر طبق آمارهای شما چند درصد مردم به مسکن جدید نیازمندند؟

همانگونه که شما هم می دانید مردم در آذربایجان غربی به خانه های ویلایی علاقه بیشتری دارند و بالای 100 هزار نفر فرم جیم را سبز اعلام کردند. تقریبا می توانیم بگوییم مسکن مهر در استان توانسته بالای 70 الی 80 درصد این نیاز را پوشش دهد. ما باقی هم که  مانده است یا مزدوجین جدید است یا از جای دیگر آمده اند تا در شهر سکنی بگزینند و فکر نمی کنم که بیش از این متقاضی مسکن مهر وجود داشته باشد. خوشبختانه با سیاست های جدید دولت یازدهم که به صورت مسکن اجتماعی مطرح شده است نیز برای مسکن اینده خوبی متصور هستیم. به غیر از مسکن مهر، به بیش از 10 تا 15 درصد به مسکن جدید احتیاج نداریم.

 

·         با توجه به اینکه مسکن مهر برای خانه دار شدن افراد نیازمند تهیه شده بود این روزها بیشتر به خانه دومی برای افراد پولدار تبدیل  شده است. نظر شما در این مورد چیست؟

مسکن مهر با فرم جیم است و افراد پولدار که نمی توانند مسکن مهر خریداری کنند و این کاملا اشتباه است و هیچ گونه سندی نمی توانند به نام بزنند و مردم هم توجه داشته باشند سندی که در آینده صادر خواهد شد به نام فردی که فرم جیم را پر کرده است صادر خواهد شد.

 

·         اخیراً  تعاونی های مسکن مهر با مشکلات مالیاتی مواجه هستند دلیل این مشکلات را در چه می دانید؟

مسکن مهر که در جامعه مطرح شد نیازمند این بود که همه به قوانین به یک صورت نگاه کنند، شهرداری یک نگاه داشته باشد، راه وشهرسازی نگاه دیگر و... ، این امر امکان پذیر نیست. یکسری اغماض هایی در جهت کمک به مردم باید در نظر گرفته شود که همه باید کمک کنند تا اقشار کم درآمد بتوانند از این مساکن استفاده کنند. متاسفانه برخی دستگاهها رفتند و به اصطلاح Endقانون را مد نظر قرار دادند و تمام موارد زیر را رعایت کردند. در جلسه چند روز قبل هم آقای مهرآبادی گفتنند که این مشکل تقریبا در کل کشور حل شده است و فقط استان اصفهان و آذربایجان غربی در این مورد مشکل داشتند که مشکلات پیش روی استان اصفهان حل گردید و آذربایجان غربی هم در حال حل شدن می باشد. ناهماهنگی و تفسیر به رای برخی دستگاهها باعث گردید تا این مشکلات به وجود آید.

·         آقای مهندس اگر در باب مسکن مهر مسائلی وجود دارد که به عنوان متولی این امر قصد دارید با مردم در میان بگذارید، این تریبون در اختیار شماست.

تعاونی هایی که مسکن مهر را کار می کردند متعهد شده اند که در مدت زمان تعیین شده ای این پروژه ها را به اتمام برسانند. من خواهشی که از مردم دارم این است که مجمع را تشکیل دهند و از هیئت مدیره ها بازخواست کنند. هم از لحاظ فنی و ریالی و هم از لحاظ زمانبندی خودشان بازخواست کنند و اعضای هیئت مدیره مردم را توجیه کنند که چرا زمان تحویل پروژه ها به تاخیر افتاده است؟

 بعضی توجیهات برای ما اصلا قابل قبول نیست. اگر در سال 86معارضی وجود داشت ، در سال 88 که دیگر این معارضین وجود نداشت و قرارداد این تعاونی ها 18 ماه بود. برخی از این تعاونی ها اصلا اینکاره نبودند و متاسفانه اکنون نیز در حال لنگ زدن هستند. مردم تا زمانی که خودشان با تعاونی ها تصفیه حساب نکنند و بیلان کاریشان را به مردم ارائه ندهند کارها به همین نحو به جلو خواهد رفت. ما هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ مالی با حسابرسی از تعاونی ها وارد عمل شدیم که انشالله تعاونی هایی که توان ادامه دارند، مشغول به کار باشند و پروژه را به اتمام برسانند و  برای تعاونی های ناتوان هم هیئت مدیره جدید تعیین شود و کار از طریق آنها به اتمام برسد و هیئت مدیره قبلی نیز باید بر اساس تعهداتی که داده اند به نهاد های ذیربط پاسخگو باشند.

·         آذربایجان غربی به لحاظ همسایگی با چندین کشور  یکی از ترانزیتی ترین استان های  کشور می باشد. اما جاده های استان پاسخگوی نیاز این حجم ترانزیت نیست نه تنها ترانزیت بلکه پاسخگوی خود مردم استان نیز نیست چه سرمایه های انسانی که در این جاده ها تلف نشده اند جاده ها چرا تعریض نمی شوند؟ چرا این تعریض ها اینقدر دکند  صورت می گیرد جاده ها از کیفیت پایئنی برخوردارند؟

 

عرض کنم  در مورد راه ها، آذربایجان غربی جز استانهایی است که راه آهن، تازه در حال آمدن است و آزاد راه واقعی نداریم و بزرگراه نیز تازه در حال اقدام است. در گذشته در زمانهای مختلف اتفاقات متعددی افتاده است در بعضی زمانها اتفاقات خوبی افتاده و در بعضی زمانها نیز اتفاق چندانی نیفتده است و کارها انباشت شده است.

نمی خواهم گذشته را تفسیر کنم یا زیر سوال ببرم. در حال حاضر هم راه آهن ما فعال است و هم آزاد راه و بزرگراه ارومیه- میاندواب و مهاباد  د رحال پیشرفت هست که در 2 الی 3 سال اخیر نزدیک 70 کیلومتر آن به بهره برداری رسیده است و کارگاههای ما اکنون نیز فعال هستند.

نظارتی که در پروژه ها اعمال می شود هم از طریق مشاورین است و هم از طریق ناظرین ادره کل، کیفیت برای ما بسیار مهم است با اعتباری که به دستگاهها اختصاص داده شده ما تمام کارگاههای اصلی را فعال نگه داشته ایم و پاسخگو نیز خودمان هستیم و این یعنی اینکه ما  هیچگونه اغماضی در قبال کیفیت پایین پروژه ها نخواهیم داشت. اتفاقاتی که در زمانهای گذشته رخ داده بطور جد پیگیر آنها هستیم که چرا چنین اتفاقاتی رخ داده است. سعی مان این است که علاوه بر کار کیفی مناسب از لحاظ زمانی نیز، مد نظر داریم که پروژه ها در اسرع وقت انجام پذیرد. مقوله راه سازی یک مقوله بسیار هزینه بری است و با مبحث ساختمان متفاوت است و اعتباراتی که در نظر گرفته می شود بسیار کلان است و اینگونه نیست که ما بتوانیم با پول کم یک جاده را آسفالت کنیم یا تعریض کنیم. اخیرا با لطف دولت و استاندار محترم  ما از سرمایه گذاران بخش خصوصی در حال استفاده هستیم.

  در خصوص تعریض جاده بازرگان- ماکو- سه راهی خوی،  پیرانشهر به تمرچین ، ارومیه- مهاباد- میاندوآب ،پیمانکارانی که در وضعیت مالی مساعدی قرار دارند پای کار آمده اند و در حال حاضر مشغول کارند و ما هزینه های اینها را 2 سال بعد پرداخت خواهیم کرد.

·         اولین  و آخرین خاطره ایی که در ذهن مسافران می ماند معابر ورودی و خروجی شهر می باشد و مردم شهر را با آن قضاوت می کنند. از برنامه های خود اداره کل و همچنین تعامل این اداره با سایر نهادها برای ساماندهی مناسب این معابر  چه مژده ای به هم استانی های ما می دهید؟

یکی از  اصلی ترین برنامه هایی که داریم و الان هم مشاور اداره کل در حال  انجام است ساماندهی ورودی و خروجی های شهر هست که وقتی فردی وارد شهر شد و یا قصد خروج از آن داشت هویت شهر را بتواند مشاهده کند. برای اورمیه هم که 10 ورودی و خروجی دارد هرکدام با یک کاربری تعریف می شوند، یکی گردشگری، یکی آموزش عالی، صنعتی و ... که مشاور ما در این زمینه در حال اقدام است. البته  در آن حدی که در حریم قانونی شهر است بر عهده شهرداری و از جایی که وارد حوزه استحفاظی راه و شهرسازی قرار گرفت کارها بر عهده ما خواهد بود.

·         آیا از نمادهای فرهنگی و تاریخی شهر استفاده خواهید کرد؟

بلی هم از لحاظ سمعی و نظری نکات لازم را در نظر خواهیم گرفت و مشاور ما هم در حدود 2 ما ه است که روی این پروژه فعالیت دارد.

·         در خاتمه چه فرمایشاتی دارید؟

باید از همین جا تشکری کنم از همکاران راهسازی که  در سرمای زمستان و گرمای طاقت فرسای تابستان  تلاش می کنند و راهها را برای تردد هم وطنان آماده نگه می دارند. اینها اکثر روزهای تعطیل مثل عید و تابستان مشغول کارند و نیاز داریم مردم بیشتر درباره وظایف این عزیزان بدانند.

با تشکر از شما.

بنده هم تشکر می کنم که زحمت کشیده اید و انشالله ما هم بتوانیم با کمک شما در جهت توسعه استان قدم برداریم تا مورد قبول خدا و مردم قرار گیرد.

گفتگو: نویدآذربایجان

منبع خبر : نویدآذربایجان
نظرات كاربران :
نام :
ايميل :
متن نظر : * 
 
متن بالا را وارد نماييد* 
 
آخرين اخبار
پر بازديد ترين مطالب
صفحه اصلي | نقشه سايت | تماس با ماتمام حقوق مادی و معنوی این سایت متعلق به نويد آذربايجان می باشد و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحي سايت و بهينه سازي سايت توسط سارگون